Vedtægter for Socialdemokratiet i Rødovre

FORENINGENS NAVN OG DÆKNINGSOMRÅDE

Kommuneforeningen dækker Rødovre Kommune. Kommuneforeningen er del af den socialdemokratiske landsorganisation.

Kommuneforeningen er en nonprofit organisation.

FORENINGENS FORMÅL

Kommuneforeningen anerkender Socialdemokratiets program og vil virke for dets gennemførelse på grundlag af partiets principprogram, lov og beslutninger.

Dette mål søges opnået ved:

KOMMUNEFORENINGENS OPGAVER

MEDLEMSKAB

Stk. 2. Man er medlem, når man er registreret af en partiforening eller af partikontoret. Man opnår medlemsrettigheder, når man har været medlem i seks uger, jf. § 6, og betalt kontingent, jf. § 8.

Fuldgyldige medlemmer af DSU kan, hvis de ønsker det, være medlem af Socialdemokratiet for det kontingent, de betaler til DSU.  Medlemsrettigheder opnås efter seks ugers registreret medlemskab i Socialdemokratiet.

Stk. 3. Medlemskabet har sin gyldighed fra indmeldelsesdatoen i Socialdemokratiet.

Stk. 4. Generalforsamlingen kan udnævne et medlem til æresmedlem. Et æresmedlemskab er kontingentfrit og omfatter alle medlemsrettigheder. Partiforeningen afholder kontingentet til kreds, region og landsorganisation.

VALG AF PARTIFORENING

Som medlem kan man skifte partiforening en gang årligt. Ved flytning af folkeregisteradresse kan man dog altid tilsluttes en ny lokal partiforening.

Ændring af valg af partiforening skal meddeles partikontoret.

Stk. 2. Det er muligt at være tilsluttet mere end en partiforening, men man skal vælge i hvilken partiforening, man vil udøve sine medlemsrettigheder (stemmeret og valgbarhed). Valget gælder for mindst et helt kalenderår og skal ved kalenderårets begyndelse meddeles partikontoret.

MEDLEMSRETTIGHEDER

Stk. 2. Ved restance med kontingentbetaling og indbetaling af partiskat bortfalder ovenstående medlemsrettigheder jf. § 8 og § 9.

LIGESTILLING

Stk. 2. Kommuneforeningen skal tilstræbe at sikre, at intet køn er repræsenteret med mere end 60 procent, f.eks. ved valg af bestyrelses- og hovedbestyrelsesmedlemmer, delegerede til kongresser, repræsentantskaber i regions- og kredsorganisationer, kommuneforeninger og ved udpegning af medlemmer til nævn, råd, kommissioner og udvalg.

KONTINGENT

Stk. 2. De vedtagne kontingentsatser skal indberettes til partikontoret efter regler vedtaget af hovedbestyrelsen.

Stk. 3. Hvis kontingentet ikke er betalt senest et kvartal efter kontingentets betalingsfrist, bortfalder ens medlemsrettigheder (stemmeret og valgbarhed), indtil man har betalt det fulde skyldige kontingent. Inden den 1. april skal alt skyldigt kontingent for det foregående år være indbetalt. Manglende indbetaling kan uden videre foranstaltning medføre tab af medlemskab. Medlemskabet bortfalder, når man modtager besked om, at man er slettet på grund af kontingentrestance.

PARTISKAT

Stk. 2. Partiskatten udgør fire procent af bruttobeløbet, der udbetales til vedkommende som løn, honorar, vederlag inklusive eftervederlag, tillæg eller lignende. Der kan ikke fratrækkes nogen form for udgifter, løntab eller andet. Kassereren kan kræve dokumentation for, at det er det korrekte beløb, der er indbetalt. Ingen kan dog opkræves mere end 2 % af borgmesterlønnen eller vederlag, der er på størrelse med borgmesterlønnen, medmindre betalingsgrundlaget er større end borgmesterlønnen. Overstigende beløb afregnes efter 2% partiskatten.

Stk. 3. Partiskat skal indbetales minimum en gang i kvartalet. Hvis partiskatten ikke er betalt senest et kvartal efter forfald, bortfalder ens medlemsrettigheder (stemmeret og valgbarhed), indtil man har betalt. For beløb på mindre end 1.000 kr. årligt kan bestyrelsen beslutte årlig opkrævning. Inden den 1. april skal alt skyldigt partiskat for det foregående år være indbetalt. Manglende indbetaling af partiskat kan uden videre foranstaltning medføre tab af medlemskab. Medlemskabet bortfalder, når man modtager besked om, at man er slettet på grund af manglende indbetaling af partiskat.

KOMMUNALVALG

Stk. 2. Senest på den ordinære generalforsamling i kalenderåret forud for afholdelse af kommunalvalg nedsætter bestyrelsen et kandidatudvalg, som forestår og er ansvarlig for opstilling af kandidater. Kandidatudvalget kan og har om nødvendigt pligt til at bringe kandidater i forslag. Kandidatudvalget skal bestå af repræsentanter fra bestyrelsen og DSU. Herudover beslutter bestyrelsen, hvem der skal sidde i kandidatudvalget. Kandidater kan ikke sidde i kandidatudvalget.

I kandidatudvalget skal det tilstræbes at sikres, at intet køn er repræsenteret med mere end 60 procent.

Stk. 3. Foreningen skal før hvert kommunalvalg på en generalforsamling fastlægge den politik, Socialdemokratiet vil føre i kommunalbestyrelsen.

Stk. 4. Foreningen skal føre valgkamp for de opstillede kandidater.

OPSTILLINGSREGLER TIL KOMMUNALVALG

Stk. 2. Ingen medlemmer af partiet kan:

Stk. 3. Et medlem kan stille op til mere end et politisk hverv. Dette kræver særskilt godkendelse fra de berørte, opstillende forsamlinger.

Stk. 4. Hovedbestyrelsen kan give dispensation til, at et medlem, der varetager et politisk hverv og ikke længere er kandidat til dette, kan lade sig opstille og blive valgt til et andet politisk hverv.

Stk. 5. Hvis et folkevalgt medlem midlertidigt må tage orlov fra sit hverv eller helt udtræder, kan hovedbestyrelsen, hvis helt særlige forhold taler for det, træffe beslutning om, at stedfortræderen kan indtræde uden at skulle søge orlov fra andre folkevalgte hverv.

VALGREGLER TIL KOMMUNALVALG

Stk. 2. Valg af kandidater foregår ved urafstemning eller generalforsamling, hvortil kun partimedlemmer, som opfylder betingelserne i § 6, har stemmeret. Afstemningen om spidskandidat skal foretages separat.

Stk. 3. I tilfælde af at der ved valg af spidskandidat vælges generalforsamling, og der er mere end én kandidat, skal denne opnå mindst 2/3 af de afgivne gyldige stemmer for at være valgt. I modsat fald skal den samlede liste af kandidater sendes ud til urafstemning blandt medlemmerne.

Stk. 4. Ved urafstemning med kun to kandidater er den valgt, der får flest stemmer. Ved urafstemning med flere kandidater skal den, der vælges, have mere end halvdelen af de afgivne stemmer. Blanke og ugyldige stemmer tæller ikke med. Såfremt ingen af kandidaterne ved den første afstemning får det krævede antal stemmer, foretages en ny afstemning mellem de to kandidater, der ved første urafstemning nåede de største stemmetal. Ved denne afstemning er den valgt, der opnår størst stemmetal.

Stk. 5. Urafstemningen kan foregå elektronisk eller skriftligt. Ved elektronisk afstemning må kun anvendes de af hovedbestyrelsen godkendte elektroniske afstemningssystemer. Ved elektronisk afstemning skal medlemmer, der ikke har mulighed for at deltage i elektronisk afstemning, kunne deltage skriftligt. Ved skriftlig afstemning må kun anvendes de stemmesedler og stemmekuverter, som foreningen har ladet fremstille. På stemmesedlen anføres foreningens navn samt de foreslåede kandidater i alfabetisk rækkefølge. Herudover må stemmesedlen kun indeholde meddelelse om, hvor mange kandidater der skal/må stemmes på. Stemmekuverten, hvori stemmesedlen skal afleveres, mærkes »urafstemning«.

Stk. 6. Udsendelsen af stemmemateriale forestås af bestyrelsen og sker på baggrund af de medlemsoplysninger, der er registreret i partiets medlemssystem. Ved skriftlig afstemning skal medlemmerne sammen med stemmematerialet have tilsendt en svarkuvert, der skal benyttes ved afstemningen, og som skal være påført den af bestyrelsen udpegede modtager af stemmesedlerne. Bestyrelsen angiver i en følgeskrivelse til stemmematerialet den dag, hvor stemmematerialet skal være stemmemodtageren i hænde for at kunne betragtes som rettidigt indgivet.

SAMARBEJDET MED KOMMUNALBESTYRELSESGRUPPEN

Stk. 2. Kommuneforeningen skal mødes med kommunalbestyrelsesgruppen mindst to gange om året for at drøfte det kommunalpolitiske arbejde. Det ene møde skal holdes mellem første og anden behandling af det kommunale budget.

Stk. 3. Kommuneforeningens ledelse skal deltage i gruppemøderne og inddrages i beslutningsprocesserne. Bestyrelsen udpeger kommuneforeningens repræsentanter til deltagelse i kommunalbestyrelsesgruppens møder.

Stk. 4. Kommunalbestyrelsesgruppen aflægger beretning på generalforsamlingen.

Stk. 5. Kommuneforeningens bestyrelse tager del i opstillingen af kandidater til andre offentlige tillidshverv.

OPSTILLING TIL POLITISKE VALG

MEDLEMSADMINISTRATION OG ANDRE OPGAVER

Stk. 2. Det er den medlemsansvarliges ansvar at påse, at den optagelsessøgende opfylder betingelserne for optagelse og give partikontoret meddelelse herom.

Stk. 3. Det er den medlemsansvarliges ansvar, at der via partiets medlemssystem eller direkte til partikontoret bliver givet besked, når et medlem flytter og om vedkommende ønsker flytning til anden kommuneforening. Partikontoret sender beskeden videre til den medlemsansvarlige i medlemmets nye kommuneforening.

Stk. 4. Det er bestyrelsens ansvar at kontakte medlemmer i restance med henblik på, at de betaler deres kontingent.

Stk. 5. Det er formandens ansvar at registrere og ajourføre partiets medlemssystem i forhold til valgte til tillidsposter i kommuneforeningen.

Stk. 6. Kommuneforeningen har i øvrigt pligt til at udføre de opgaver, der er pålagt i partiloven og yde den bistand i partiarbejdet, som partiledelsen, regions- og kredsorganisationen samt kommuneforeningen måtte anse for påkrævet.

GENERALFORSAMLINGEN

Senest 4 dage før ordinære generalforsamling, skal forslag, som medlemmerne ønsker behandlet, indsendes til formanden, jf. stk. 4.

Den endelige dagsorden uddeles på generalforsamlingen, jf. stk. 6.

Stk. 2. Under helt særlige omstændigheder, hvor det er lovstridigt eller ikke anbefalelsesværdigt at samles i det antal, der sædvanligvis deltager i generalforsamlingen, kan bestyrelsen træffe beslutning om, at generalforsamlingen kan afholdes udelukkende elektronisk.

Stk. 3. Dagsordenen for generalforsamlingen skal indeholde:

  1. Formandens beretning inklusive aktivitetsplan for det kommende år.
  2. Kommunalbestyrelsesgruppens beretning.
  3. Fremlæggelse af regnskab med revisorernes bemærkninger.
  4. Forslag til budget.
  5. Valg af: Formand, kasserer og medlemsansvarlig vælges særskilt til valg af bestyrelsen. Herudover vælges minimum to bestyrelsesmedlemmer, bestyrelsessuppleanter, to revisorer samt to revisorsuppleanter. Antallet af bestyrelsesmedlemmer/suppleanter tilpasses de lokale forhold.
  6. Valg til bestyrelsen af: Formand, næstformand, kasserer, medlemsansvarlig, sekretær, aktivitets- og kampagneansvarlig samt syv bestyrelsesmedlemmer. I ulige år vælges næstformand, kasserer, og aktivitets- og kampagneansvarlig samt fire bestyrelsesmedlemmer. I lige år vælges formand, sekretær, medlemsansvarlig og tre bestyrelsesmedlemmer. Herudover vælges hvert år to bestyrelsessuppleanter som prioriteres, to revisorer samt to revisorsuppleanter samt mindst én fanebærer.
  7. Valg af delegerede til kreds- og regionsrepræsentantskabsmøderne samt kongressen.
  8. Fastsættelse af kontingent.
  9. Fastsættelse af partiskattens størrelse jf. § 9.
  10. Indkomne forslag.

Stk. 4. Forslag, som medlemmerne ønsker behandlet på den ordinære generalforsamling, skal indsendes til formanden senest 4 dage før generalforsamlingen, herunder forslag til kongresdelegerede.

Stk. 5. Bestyrelsen kan beslutte at afholde ekstraordinær generalforsamling. Herudover skal bestyrelsen indkalde ekstraordinær generalforsamling, hvis ti procent af medlemmerne skriftligt forlanger det med angivelse af motiveret dagsorden. Generalforsamlingen skal afholdes senest 14 dage efter, at anmodningen er modtaget.

Stk. 6.  Ved enhver generalforsamling skal foreløbig dagsordenen udsendes til alle medlemmer. Den endelige dagsorden skal uddeles til generalforsamlingen.

Stk. 7. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt, jf. partilovens § 8, stk. 3.

Stk. 8. Regnskab omdeles på generalforsamlingen.

BESTYRELSEN

Stk. 2. Bestyrelsen består af formand, næstformand, kasserer, sekretær, aktivitets- og kampagneansvarlig (disse fem udgør foreningens forretningsudvalg), medlemsansvarlig samt syv bestyrelsesmedlemmer.  Kassereren skal være myndig.

Stk. 3. Adgangsberettigede til bestyrelsesmøderne er suppleanterne, medlemmer af den socialdemokratiske gruppe i kommunen (herunder kandidater forud for kommunalvalget), kredsens folketingskandidat.

Borgmesteren skal være observatør i bestyrelsen.

Den lokale DSU-afdeling har mulighed for at udpege et lokalt medlem af DSU som observatør, der samtidig er medlem af partiet.

Stk. 4. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, herunder hvem der i øvrigt er adgangsberettigede til bestyrelsens møder.

VALG AF KONGRESDELEGEREDE

Stk. 2. Det samlede antal delegerede for en kommune beregnes ud fra kommunens samlede medlemstal, således at kommuneforeningen samlet er sikret en delegeret og herudover én delegeret for hver påbegyndt 200 medlemmer.

Stk. 3. Af det samlede antal delegerede, som bliver beregnet efter denne paragrafs stk. 2, har kommuneforeningen med flere end 100 medlemmer krav på en delegeret. Derefter yderligere en delegeret for hver yderligere 300 medlemmer.

Stk. 4. Kongresdelegerede har ansvar for at informere, indhente og afstemme holdningerne i den lokale kommuneforening.

ØKONOMI

Stk. 2. Kommuneforeningen skal bruge midler på medlemsaktiviteter og henlægge midler til kommunalvalg.  Partiskattemidlerne indgår i denne henlæggelse. Bestyrelsen er ansvarlig for disse midler.

Stk. 3. Offentlig støtte til kommunalpolitisk arbejde anvendes efter beslutning i bestyrelsen til politisk arbejde og må ikke udelukkende anvendes til valgaktiviteter. Det udbetalte beløb skal anvendes i det år, støtten udbetales. Bestyrelsen er ansvarlig for, at der hvert kalenderår ansøges om kommunal partistøtte. Opgaven varetages af kommuneforeningen.

Stk. 4. Kommuneforeningen tegnes af formanden og kassereren i fællesskab. Bestyrelsen kan dog godkende at formand og kasserer kan råde over dankort og netbank til foreningens bankkonti hver for sig.

Stk. 5. Køb, salg samt pantsætning af jord og fast ejendom skal godkendes på en generalforsamling.

BORTFALD AF MEDLEMSKAB OG MEDLEMSRETTIGHEDER

Stk. 2. Hvis man tilhører noget andet partis politiske organisation eller ved Europa-Parlaments-, folketings, regionsråds- eller kommunalvalg opstiller på eller medvirker ved opstilling af andre lister end de socialdemokratiske, herunder afgiver vælgererklæringer, bortfalder ens medlemskab.

Stk. 3. Hvis man udelukkes eller udtræder af en socialdemokratisk gruppe, men forbliver i kommunalbestyrelsen, regionsrådet, Folketinget eller Europa-Parlamentet, bortfalder ens medlemskab.

UDELUKKELSE

Stk. 2. Begrundet forslag om udelukkelse af et medlem rejses over for bestyrelsen. Bestyrelsen meddeler straks skriftligt, det medlem der er foreslået udelukket herom. Der gives det medlem, der er foreslået udelukket, otte dage til at tage til genmæle over for bestyrelsen, hvorefter der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, med forslaget om udelukkelse på dagsorden. Sammen med indkaldelsen udsendes forslagsstillernes motivation og gensvaret fra den, der er foreslået udelukket.

Stk. 3. Kommuneforeningsformanden skal skriftligt meddele den, der er foreslået udelukket, at sagen kan indankes for hovedbestyrelsen inden 14 dage efter, at udelukkelsen er besluttet af en generalforsamling.

Stk. 4. Kommuneforeningsformanden skal inden otte dage efter en udelukkelse på en generalforsamling give partikontoret meddelelse om sagen. Meddelelsen skal indeholde en redegørelse for årsagen til udelukkelsen samt oplysninger om stemmetal på generalforsamlingen mv.

Stk. 5. Hvis udelukkelsen gælder et regions- eller kommunalbestyrelsesmedlem, gælder der særlige regler. Her skal mæglingsudvalget inddrages jf. partilovens § 20 stk. 7 og § 21 stk. 7.

Stk. 6. Alle udelukkelser og genoptagelser af udelukkede medlemmer skal for at være gyldige godkendes af hovedbestyrelsen.

Stk. 7. Ingen medlemmer kan genoptages i nogen kommuneforening, så længe udelukkelsen ikke er ophævet.

Stk. 8. I særlige tilfælde kan hovedbestyrelsen foretage udelukkelser. Kommuneforeningen skal inddrages, inden det sker.

VEDTÆGTSÆNDRINGER

Stk. 2. Tvivlstilfælde kan indbringes for hovedbestyrelsen.

Vedtaget af generalforsamlingen for Socialdemokratiet i Rødovre d. 4.marts 2025.